Autor: Agata Staniszewska studentka 31MAT-SP specjalność nauczycielska na WMIiE UZ
Celem Zachodniopomorskiego Kongresu Innowacyjnych Nauczycieli Matematyki, który odbył się w grudniu 2018 roku w Szczecinie, było poruszenie ważnych problemów dotyczących nauczania matematyki we współczesnym, bardzo dynamicznie zmieniającym się świecie oraz odpowiedź na pytanie jak matematyki uczyć lepiej i skuteczniej, również z wykorzystaniem nowoczesnych technologii (program GeoGebra) i najnowszych osiągnięć neurodydaktyki, neurobiologii i technik efektywnego uczenia.
W wydarzeniu uczestniczyło bardzo liczne grono nauczycieli matematyki wszystkich etapów nauczania, studenci oraz zaproszeni goście z całej Polski. Program wydarzenia składał się z czterech wykładów, niezwykle bogatych w wiedzę praktyczną popartą naukowymi badaniami.
Pierwszy wykład na temat „Na pozór nieistotne, czyli jak skuteczniej uczyć matematyki” poprowadził Dariusz Kulma – wieloletni nauczyciel matematyki, ale również, a może przede wszystkim pasjonat nauczania. Wykład był bardzo ściśle związany z poglądem o nauczaniu prowadzącego, który twierdzi, że ważne jest w jaki sposób przekazuje się wiedzę oraz jak ważne jest podejście do ucznia. Wykład ten zawierał bardzo dużo przykładów z zajęć lekcyjnych popartych naukowymi faktami, np. jak stres wpływa na pracę uczniów, jaką rolę odgrywa ciekawe wprowadzenie tematu, jak istotne są powtórki z przerabianego materiału zrobione w odpowiednim czasie. Wszystkie wiadomości były przekazane w bardzo przystępny i ciekawy sposób, dzięki czemu wykład ten został przez nas bardzo dobrze zapamiętany.
Drugi wykład na temat metod aktywizujących na lekcjach matematyki poprowadziła Joanna Świercz – certyfikowana trenerka, nauczycielka matematyki w szkole podstawowej, konsultantka ds. nauczycieli matematyki Miejskiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Opolu, członkini Prezydium Zarządu Stowarzyszenia Nauczycieli Matematyki, członkini grupy Superbelfrzy RP. Podczas wykładu każdy z uczestników mógł na chwilę przyjąć rolę ucznia i pograć w popularną grę matematyczną bingo, jest to bardzo lubiana forma zabawy matematycznej przez uczniów, którą można wykorzystać na lekcjach matematyki niemalże do każdego tematu.
W dalszych etapach wystąpienia zapoznano uczestników z kilku przydatnych grach, które mogą pomóc w efektywniejszym nauczaniu matematyki, np. „ Ja mam, kto ma?”, „Dmuchnij rybkę” oraz kilku zabawowych formach wprowadzenia niektórych tematów, np. „Plastuś” do zamiany jednostek wagi oraz długości, „Rycerze” do tematów o liczbach ujemnych i dodatnich czy też wprowadzenia na lekcje matematyki QR kodów, zawierających zadania matematyczne.
Trzeci wykład dotyczył budowania środowiska sprzyjającego skutecznemu uczeniu się uczniów, poprowadzony został przez Tomasza Szweda – nauczyciela i badacza edukacyjnego, uczącego matematyki w liceum sportowym i wykładającego edukację matematyczną na wyższej uczelni. Wykład miał na celu zwrócenie uwagi na rolę zbudowania przez nauczyciela środowiska, które będzie sprzyjało uczeniu się uczniów. Prowadzący podkreślił jak ważna jest rola nauczyciela w nauce uczniów, atmosfera na lekcji, dobre zadanie zadania domowego, konsekwentne i przemyślane działania, wprowadzane na lekcji matematyki, co więcej wykładowca poruszył temat czynników, które mają wpływ na skuteczniejsze uczenie się tj. dieta, ruch, podejmowanie wyzwań, nowości oraz postawa nauczyciela, który musi zauważyć ucznia, mieć do niego szacunek, być życzliwym, serdecznym, troskliwym oraz odpowiedzialnym. Wykład ten był bardzo uczący i ciekawy.
Ostatni wykład pt: „Udowodnij, uzasadnij, wykaż – dowodzenie nierówności” poprowadził Ryszard Pagacz – nauczyciel matematyki, autor przykładowych i próbnych arkuszy maturalnych. Specjalista zadań konkursowych i olimpijskich. Podczas wykładu prowadzący pokazał kilkanaście nierówności oraz kilka sposobów ich rozwiązania. Nierówności były na poziomie maturalnym, a dowodzenie ich mogło przebiegać na kilka sposobów, co też pokazał prowadzący.
Uważam, że konferencje tego typu powinny być organizowane częściej, ponieważ warto poruszać tematykę efektywniejszego nauczania matematyki, szczególne w dzisiejszym bardzo szybko zmieniającym się świecie, gdzie technologie, jakie można wykorzystać, aby ubogacić lekcję matematyki są powszechnie dostępne i ciekawe pod względem dydaktycznym. Nauczyciele matematyki na każdym poziomie nauczania powinni systematycznie pogłębiać i wzbogacać wiedzę na temat innowacyjnego nauczenia matematyki oraz spotykać się z innymi nauczycielami poprzez uczestnictwo w różnorodnych warsztatach i konferencjach metodycznych w liczniejszym gronie w celu nawiązania kontaktów z innymi nauczycielami, porozmawiania na tematy nauczania matematyki w nowoczesnej szkole w jej popularyzacji wśród młodzieży szkolnej oraz aktualnie pojawiające się problemy nauczania i sposoby ich rozwiązania. Konferencja była dla mnie bardzo ciekawym doświadczeniem, a zdobyte tam wiadomości wykorzystam w przyszłej pracy zawodowej.