Autor: Monika Łuka studentka 31MAT-SP specjalność nauczycielska na WMIiE UZ
W ramach Zachodniopomorskiego Kongresu Innowacyjnych Nauczycieli Matematyki, który odbył się w grudniu 2018 roku w Szczecinie, odbyły się cztery wykłady.
Pierwszy pt. „Na pozór nieistotne, czyli jak skuteczniej uczyć się matematyki” wygłosił Dariusz Kulma, w którym poruszył temat samokształcenie – radość uczenia się. Jako przykład podał eksperyment Sugata Mitre’a (profesora technologii edukacyjnej w Szkole Edukacji, Komunikacji i Nauk Językowych Uniwersytetu Newcastle w Anglii) – znany pod tytułem „Dziura w murze”. Chodzi o edukację minimalnie inwazyjną (MIE) – czyli formę uczenia się, w której dzieci działają w nienadzorowanych środowiskach. Sugate Mitre mówi: pomóżcie zbudować Szkołę w Chmurze, a obserwacje i zdobyte doświadczenia wykorzystam w tworzonym, edukacyjnym laboratorium. Celem jego przedsięwzięcia jest inspirowanie dzieci do odkryć i uczenia się od siebie na wzajem w sieci programów. Więcej informacji na ten temat…
Autor wykładu zwrócił też uwagę na wpływ kolorów w nauczaniu i uczeniu się – podkreślenie ważnego tekstu ułatwia jego zapamiętywanie. Uczniowie chętniej uczą się z podręczników i książek kolorowych, bogato ilustrowanych. Dariusz Kulma część prezentacji poświęcił również stresowi na lekcji matematyki – jeśli słaby uczeń jest zestresowany przed zajęciami, to poziom przyswajania wiedzy nie będzie tak korzystny jak w przypadku ucznia, który nie ma problemów z nauką matematyki. Wejściówki czy odpytywanie na ocenę mogą wywołać strach, a w konsekwencji niechęć ucznia się.
Drugi wykład pt. „Metody aktywizujące na lekcjach matematyki” wygłosiła Joanna Świercz.
Zaprezentowała sprawdzone przez nią metody aktywizujące np. Bingo na lekcjach powtórzeniowych;
Dmuchnij rybkę – uczniowie wykonują papierowe rybki i dzielą się na drużyny. Drużyna, która prawidłowo rozwiąże zadanie może dmuchnąć rybkę. Drużyna, której rybki znajdą się pierwsze na mecie wygrywa. Plastuś – poprzez rysunek uczniowie uczą się np. zamiany jednostek. Bitwa – poprzez podział liczb na dwie armie (liczb dodatnich oraz liczb ujemnych) uczniowie uczą się wykonywać działania na liczbach ujemnych i dodatnich.
Wykład trzeci pt. „Budowanie środowiska sprzyjającego uczeniu się ucznia” wygłosił Tomasz Szwed. Poruszył tematy istotne dla każdego nauczyciela. Co jest ważne dla rozwoju mózgu? – dieta, ruch, podejmowanie wyzwań, nowe rzeczy, miłość. Co cechuje dobrego nauczyciela? Szacunek, życzliwość, serdeczność, odpowiedzialność, ofiarność, troska. Jaka powinna być praca domowa?- powinna być przemyślana z możliwością wyboru, być częścią dalszego uczenia się, zgodna z tematem zajęć, samodzielna, nieoceniana na stopnie, sprawdzona i omówiona.
Wykład czwarty pt. „Udowodnij, uzasadnij, wykaż – dowodzenie nierówności” wygłosił Ryszard Pagacz, zaprezentował wybrane zadania typu uzasadnij, wykaż, udowodnij oraz pewne sposoby rozwiązywania zadań maturalnych na pozór skomplikowanych.
Wykłady były bardzo interesujące, a zdobytą wiedzę z pewnością wykorzystam w przyszłej pracy zawodowej w szkole. Konferencja bardzo dobrze zorganizowana, nie odczuwało się upływu czasu.
Bardzo się cieszę , że mogłam wziąć udział w takim wydarzeniu.