Autor: Aleksandra Arkit
Program GeoGebra jest bardzo intuicyjny i łatwy do opanowania przez uczniów, którzy świetnie sobie radzą z jej obsługą. Tempo w jakim przyswajają kolejne umiejętności jest naprawdę imponujący. Wyzwaniem dla nich jest umiejętne wykorzystanie jej możliwości poprzez zastosowanie posiadanej wiedzy matematycznej. Chcąc zachęcić ich do wykorzystywania tej aplikacji, proponujemy przygotować lekcję wprowadzającą, na której uczniowie zapoznają się z podstawowymi narzędziami GeoGebry.
W tym celu przygotowujemy GeoGebrę pozostawiając WIDOK GRAFIKI i zamykając pozostałe okna (klikając krzyżyk w prawym górnym rogu). Jeżeli WIDOK GRAFIKI nie jest dostępny, to wybieramy go w menu WIDOK. Klikając na trójkącik w prawym górnym rogu okna grafiki – możemy rozwinąć menu, które pozwoli nam ukryć osie układu współrzędnych oraz siatkę (poprzez kliknięcie na właściwą ikonkę). Pozostaje nam wybrać określony zbiór narzędzi, który będą mieli uczniowie do dyspozycji na tym etapie:
- wybieramy w menu NARZĘDZIA opcję DOSTOSUJ PASEK NARZĘDZI
- usuwamy z lewego okienka wszystkie narzędzia, klikając odpowiednią liczbę razy: USUŃ
- przywracamy poszczególne narzędzia, które chcemy udostępnić – zaznaczamy je w prawym oknie i potwierdzamy każdorazowo klikając: WSTAW.
Według nas podstawowy zestaw narzędzi to:
- PUNKT
- PROSTA PRZEZ DWA PUNKTY
- ODCINEK
- ODCINEK O OKREŚLONEJ DŁUGOŚCI
- ŚRODEK
- WIELOKĄT
- WIELOKĄT FOREMNY
- OKRĄG O DANYM ŚRODKU PRZECHODZĄCY PRZEZ PUNKT
- OKRĄG O DANYM ŚRODKU I PROMIENIU
- OKRĄG PRZEZ TRZY PUNKTY
- WSTAW TEKST
- PRZEMIESZCZAJ OBSZAR ROBOCZY
- PRZYBLIŻ
- ODDAL
- POKAŻ/UKRYJ OBIEKT
- POKAŻ/UKRYJ ETYKIETĘ
- USUŃ.
Przygotowane okno programu przedstawia ilustracja poniżej:
Zadaniem dla uczniów może być przygotowanie serii poleceń do wykonania przy pomocy dostępnych narzędzi mających na celu powtórzenie wiadomości z geometrii. Dodatkową trudnością może być wymóg oszczędnego korzystania z nazw własnych narzędzi (np. narysuj trójkąt zamiast narysuj wielokąt o trzech wierzchołkach bądź okrąg przechodzący przez wierzchołki trójkąta zamiast okrąg przechodzący przez trzy punkty). W międzyczasie można uczniom pokazać jak modyfikować kolor, styl lub wielkości obiektów (klikając w trójkącik obok napisu WIDOK GRAFIKI po zaznaczeniu obiektu, który chcemy modyfikować). Przygotowaną listą mogą się wymienić z kolegą lub koleżanką i sprawdzić czy uda się im poprawnie wykonać zadanie.